Встановлення ГБО на Mazda 3 Grey
У перших поколіннях модель оснащувалася інжекторними «четвірками» MZR на 1,6 і 2 л, які також ставилися на «Форди» під брендом Duratec. Потім після 2010 року з'явилася лінійка SkyActive. Газифікація цих моторів має деякі відмінності, тому що нове покоління двигунів йде з прямим уприскуванням.
Якщо говорити про двигуни МЗР, то основною проблемою вважається сторонній стукіт при роботі. Так себе проявляють некоректні теплові зазори випускних клапанів – на агрегатах немає гідрокомпенсаторів. При бензиновій експлуатації клапани регулюються кожні 100-120 тис. км пробігу. На пропан-бутані рекомендуємо робити це частіше або хоча б не пропускати таку критично важливу при газовій експлуатації операцію в запропонований виробником терміни.
Ставимо газ на Мазда 3 інжектор: нюанси
Автомобілі з традиційним розподіленим уприскуванням переводяться на пропан-бутан за допомогою 4-го покоління газобалонної апаратури. Особливих вимог до комплектації обладнання немає. Головні елементи установки – газові форсунки і редуктор-випарник – підбираються відповідно до потужності двигуна. Перевага віддається форсам з високою швидкістю спрацьовування штока (скорострільні), у випадку з редуктором рекомендуємо дотримуватися 20-відсоткового запасу потужності.
Запуск і прогрівання двигуна протікають в штатному режимі – на бензині. При цьому рух можна починати так, як це зазвичай відбувається на бензині. Коли температура охолоджуючої рідини (ОЖ) досягає 40°С, включається газовий алгоритм: електронний блок управління установкою (ЕБУ) перекриває подачу бензину і відкриває газ. На Mazda 3 зазвичай застосовуються універсальні програми газового вприскування, тому і момент переходу, і інші параметри впорскування пропан-бутану налаштовуються після монтажу обладнання.
Принцип роботи ЕБУ, точніше, встановленої в ньому програми, відповідає алгоритму ведучий-ведений.
Тобто параметри газового уприскування (час уприскування і кількість палива, що впорскується) повністю повторюють бензинові (штатні) настройки, тільки з коефіцієнтом корекції, який компенсує різницю в хімічних і фізичних властивостях пропан-бутану і бензину. До слова, через ці відмінності можна повністю відмовитися від бензину – коли оберти двигуна перевищують 4000 об./хв., ЕБУ відключає газовий режим, і машина переходить на основне паливо.
Газовий режим можна продовжити аж до 4500 об./хв. з довприском бензину, тільки в цій ситуації електронний блок управління ГБО на Мазда 3 повинен мати відповідні прошивки. Однак газ ставлять, щоб економити, а не брати участь в гонках. Діапазону в 4000 об./ хв. цілком вистачає для звичайної «громадянської» їзди. А коли виникає необхідність «пришпорити коней», то водієві достатньо продавити педаль акселератора, і електроніка миттєво змінить режим. Переходи з газу на бензин і назад відбуваються абсолютно непомітно.
Ресурс основних елементів і агрегатів газобалонної установки середнього цінового сегмента перевищує 100 тис. км пробігу. До цього рубежу обладнання окупає себе кілька разів, за умови, що апаратура вчасно обслуговується. Міжсервісний інтервал становить 10 тис. км пробігу. Якщо поєднати газове ТО із заміною масла, то можна виключити клопоти, пов'язані з додатковим візитом на СТО.
ГБО на Мазда 3 з прямим уприскуванням
Двигуни «Скайактив» відносять до сучасних агрегатів, які обладнуються безпосереднім уприскуванням. До недавнього часу газифікувати такі мотори було проблематично. Однак виробники газобалонних установок і програм газового уприскування не відстають від тенденцій: коли стало очевидно, що всі автовиробники рано чи пізно перейдуть на пряме впорскування, з'явилися відповідні комплектації – спершу для преміальних марок, а потім і для масових автомобілів.
На безпосередні ДВЗ також ставлять обладнання 4-го покоління, але електронні блоки таких комплектів мають зовсім інші прошивки. Тут про універсальність програм газового вприскування мова вже не йде – застосовують персоналізований софт. Встановлення ГБО на Mazda 3 – не виняток: прошивки в ЕБУ дозволяють реалізувати спільний (поперемінне) впорскування пропану і бензину.
Справа в тому, що штатні бензинові форсунки на двигунах з прямим уприскуванням знаходяться безпосередньо в камері згоряння. Звідси і назва – «безпосередній». Якщо перекрити подачу бензину, що зазвичай і відбувається в газовому режимі, то форси швидко вийдуть з ладу через перегрівання. Циркулируююче через корпус форсунки рідке паливо служить тут ще й холодоагентом. Тому подача бензину в газовому режимі на безпосередньому моторі не припиняється, а скорочується обсяг бензину, що прокачується через форсунку – рідкого пального подається рівно стільки, скільки необхідно для охолодження форсунок.
Ціна ГБО на Мазда 3 з прямим уприскуванням вища, ніж для машин з «Дюратеком» під капотом, але іншої альтернативи газифікації «безпосередніх» движків немає.
Установка традиційного комплекту 4-го покоління не виправдана, тому що ремонт або заміна «рідних» форсунок обійдуться помітно дорожче. Однак навіть в цьому випадку вигода є, тому що в нормальному режимі експлуатації частка бензину в загальному споживанні палива складає приблизно 10%. Решта 90% – це пропан-бутан. Співвідношення газ-бензин змінюється з ростом оборотів – чим ближче стрілка тахометра до «червоної зони», тим вища частка бензину.
Про всяк випадок згадаємо 5-е покоління газу (LPI або «рідке уприскування»): технологія вважається другою альтернативою для ДВЗ з прямим уприскуванням. Однак вартість таких комплектів ще вища, а значить, і окупатися переобладнання буде довше.
Детальніше про те, як відбувається установка ГБО на Мазда 3 з різними модифікаціями моторів, дізнавайтеся у нашого консультанта.
Ще установки на Mazda